Assessment of employability skills in Peruvian students of technological higher education: A comparative study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/gpt.v16i48.6504

Keywords:

Skills, Education, technical education, employability, youth employment

Abstract

Employability skills are essential to enter, maintain promotion and progress in employment, and are especially relevant in the labor market insertion of disadvantaged young people, hence the importance of the study to know the perception of students in the last cycles of studies in the understanding that their graduation is approaching. The objective of this study is to compare the assessment of employability from the perspective of Peruvian students, the context and their circumstances; the sample consisted of two groups of technological higher education students from the Peruvian coast and highlands; the dimensions assessed refer to the strengths and resources, weaknesses and deficiencies, impulse control, proactive behavior, and self-care and personal image they show towards the world of work.  For the study, the online application of the EAS35 questionnaire called Employability appraisal scale was carried out, in which 593 students of the last cycles of studies participated, all participants were of legal age; it is a quantitative approach research, non-experimental design and comparative level. The findings reveal that the answers were mostly given by women with 67% of participation in the study, in addition to which it is evident that the percentage results have minimal variations between the students of both regions. It is concluded that there is a comprehensive approach to employability competency from two different contexts, which maintain the same strengths as weaknesses, there are high percentages of students who have not had any work experience despite being in the V and VI cycle, which are the last semesters of professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, D., González, A., Antúnez, M. y de Dios, T. (2017). Evaluación de competencias transversales en universitarios. Propiedades psicométricas iniciales del cuestionario de competencias transversales. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2). doi.org/10.15366/reice2017.15.2.007.

Ayala Calvo, J. C., y Manzano García, G. (2021). The influence of psychological capital on graduates’ perception of employability: the mediating role of employability skills. Higher Education Research & Development, 40(2), 293-308. https://doi.org/10.1080/07294360.2020.1738350

Cepal, N. U. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL), sobre la base de Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz Betanzos, N., Solís Altamira, V. M., & Rodríguez Paz, F. (2022). Empleabilidad y competencias socioemocionales en estudiantes de Administración. Psicología y Salud, 32(2), 263-373. https://doi.org/10.25009/pys.v32i2.2756

Gómez, E. R. D. (2019). Educación para la empleabilidad: enfoque de la investigación educativa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 221-238.

Eiro, M. I., & Catani, A. M. (2011). Projetos Tuning e Tuning América Latina: afinando os currículos às competências. Brazilian Journal of Latin American Studies, 10(18), 105-125. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2011.82453

Fuentes, Gina Y., Moreno-Murcia, Luís M., Rincón-Tellez, Diana C., y Silva-García, María B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formaciónuniversitaria, 14(4),49-60. doi.org/10.4067/S0718-50062021000400049

Fugate, M., Kinicki, A. J., & Ashforth, B. E. (2004). Employability: A psycho-social construct, its dimensions, and applications. Journal of Vocational behavior, 65(1), 14-38. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2003.10.005

Garbanzo Vargas, G. M., (2013). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios desde el nivel socioeconómico: Un estudio en la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 17(3), 57-87. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1409-42582013000300004

González Morga, N., y Martínez Clares, P. (2020). Relevancia de las competencias transversales en el desarrollo profesional del graduado. Percepción del estudiante. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 24(2), 388–413. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15041

Guitart, Pablo (9 mayo 2023) Empleabilidad: ¿Cuáles son las competencias más valoradas en los procesos de reclutamiento? Diario Gestión. Lima- Perú. Empleabilidad: ¿Cuáles son las competencias más valoradas en los procesos de reclutamiento? | Economía | GESTIÓN (gestion.pe)

Helens-Hart., R. (2019) Educación para la Profesionalización: Promoviendo la empleabilidad estudiantil en un centro universitario de profesionalización, Qualitative Research in Education, 8(1), pp. 1–26. https://doi.org/10.17583/qre.2019.3706

Hernández-Fernaud, E., Ramos-Sapena, Y., Negrín, F., Ruiz-De La Rosa, C. I., y Hernández, B. (2011). Empleabilidad percibida y autoeficacia para la búsqueda de empleo en universitarios. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 27(2),131-142. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622011000200005

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed). https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática - Censos Nacionales 2017: XII de Población y VII de Vivienda. (INEI) https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/publicaciones_digitales/Est/Lib1673/libro.pdf

Llinares Insa, L. I., González Navarro, P., Zacarés González, J. J., y Córdoba Iñesta, A. I. (2018). Employability Appraisal Scale (EAS): development and validation in a Spanish sample. Frontiers in psychology, 9, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01437

Llinares Insa, L., Córdoba Iñesta, A.I. y González Navarro, P. (2020). La empleabilidad a debate: ¿qué sabemos sobre la empleabilidad como estrategia de cambio social? CIRIEC-España, Revista Jurídica de Economía Social y Cooperativa, n° 36, 313-363. DOI: 10.7203/CIRIEC-JUR.36.17017

López, E. S. (2012). Jóvenes y precariedad laboral: trayectorias laborales por los márgenes del empleo. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria= Revista de servicios sociales, (52), 129-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4111537

Ministerio de educación del Perú (2023). Reporte de matrícula por niveles educativos https://escale.minedu.gob.pe/uee/-document_library_display/GMv7/view/8137959UE - ESCALE - Unidad de Estadística Educativa (minedu.gob.pe)

Ministerio de educación del Perú (2022). Resolución Viceministerial N° 049-2022-MINEDU. Lineamientos académicos generales para los Institutos de Educación Superior y las Escuelas de Educación Superior Tecnológica. http://www.minedu.gob.pe/superiortecnologica/pdf/rvm-n-049-2022-minedu.pdf.

Ministerio de Trabajo y Promoción del Empleo (2020). Resolución Ministerial N.° 017-2020-TR. Lineamientos para el desarrollo y fortalecimiento de competencias para la empleabilidad. https://www.gob.pe/institucion/mtpe/normas-legales/414994-017-2020-tr

Ñaupas, P. H., Mejía, M. E., Novoa, R.E., & Villagómez, P.A. (2014). Metodología de la investigación: cuantitativa - cualitativa y redacción de la tesis (4ta ed.). Bogotá: Ediciones de la U.

Organización Internacional del Trabajo OIT. (2013). Mejorar la empleabilidad de los jóvenes: la importancia de las competencias clave. OIT, OCDE. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---ifp_skills/documents/publication/wcms_371815.pdf

Organización Internacional del Trabajo. OIT (2020). Informe Mundial sobre el Empleo Juvenil 2020, Tendencias mundiales del empleo juvenil 2020. https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_738631/lang--es/index.htm

Paredes, D., Gloria, C. M., & Ortiz, D. C. L. (2019). Formación universitaria e inserción laboral. La inquietud por la empleabilidad. University training and job placement e concern for employability.

Portillo Peñuelas, S. A., Castellanos Pierra, L. I., Reynoso González, Óscar U. y Gavotto Nogales, O. I. (2020) «Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior», Propósitos y Representaciones, 8(SPE3), p. e589. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589

Sala-Roca, J., Jariot-Garcia, M., Doval, E., 2021. Situacional judgment test of basic employability competences development: Validation of a psychoeducative instrument for socioeducative intervention. Pedagogia Social. https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.37.02

Salcedo, L. A., & Farah A (2021). Vacante abierta: una preparación experiencial para la vida laboral. Educción Superior, 143. https://www.uninorte.edu.co/documents/13352648/0/Educacion_Superior_y_Mundo_del_Trabajo_2021_OCIDES_Eds.pdf#page=159

Santamaría López, E., y Orteu Guiu, X. (2020). ¿Qué ocurre con la empleabilidad? Reflexiones críticas sobre su orientación y desafíos en tiempos de crisis. Lan Harremanak - Revista de Relaciones Laborales, (43). https://doi.org/10.1387/lan-harremanak.21657

Serna, M. E. (2020). Revolución en la Formación y la Capacitación para el Siglo XXI Vol. II (ed. 3). Medellín: Editorial Instituto Antioqueño de Investigación. 1-683. http://doi.org/10.5281/zenodo.4266566

Sosa, Mariana Lucía. (2021). Tipología de inserción laboral de egresados técnicos en Argentina. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (62), 5-32. https://doi.org/10.35575/rvucn.n62a2

Lantarón, Belén Suárez. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de investigación en educación, 14(1), 67-84. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2066/2030

Succi, C., & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: comparing students and employers’ perceptions. Studies in higher education, 45(9), 1834-1847. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1585420

Vallejo-Martin, M., y Ríos Rodríguez, M. L. (2018). Percepción de empleabilidad en estudiantes universitarios: influencia de variables psicosociales positivas. III Congreso Internacional de la Sociedad Científica Española de Psicología Social 4-6 de octubre de 2018, Cuenca (España) https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/16840/p%c3%b3ster%20percepci%c3%b3n%20de%20empleabilidad%20en%20universitarios.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Varas-Meza, H., Suarez-Amaya, W., López-Valenzuela, C., y Valdés-Montecinos, M.

(2020). Educación virtual: factores que influyen en su expansión en América Latina. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(13), 21-40. https://doi.org/10.5281/zenodo.4292698

Yeves, J., Bargsted, M., Venegas-Muggli, J., y Merino, C. (2021). La influencia del modelo de empleabilidad disposicional en la calidad del empleo. Un estudio sobre la transición al mercado laboral de egresados en Chile. Educación Superior, 73.

Downloads

Published

2023-12-01

Issue

Section

People Management

How to Cite

Assessment of employability skills in Peruvian students of technological higher education: A comparative study. (2023). People and Technology Management Journal, 16(48), 22. https://doi.org/10.35588/gpt.v16i48.6504