Open science projects management. A participatory action research experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/spdac595

Keywords:

participatory action research, knowledge management, project management, open science

Abstract

Participatory action research is characterized because it involves people in the definition of problems and action alternatives in order to help transform a situation. As such, it is found between the gaze of the researcher and the participants, who intertwine to form a mode of intersubjective interpretation and co-responsible action of the situation to overcome. Therefore, participatory action research favors learning processes among those who serve as formal researchers, the primary participants and the interested parties, who make up a plural human group that accounts for a process of investigation and change in the environment. This essay presents a participatory action research experience in the field of knowledge project management, as part of the foundation of an open science knowledge asset creation approach. As such, it is proposed to offer two contributions: a consideration of participatory action research in the design of research goods development processes, and an argument in favor of participatory research processes in the field of open science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Santiago Roca, Centro Nacional de Desarrollo e Investigación en Tecnologías Libres

    Doctor en Gestión para la Creación Intelectual. Investigador y docente. Centro Nacional de Desarrollo e Investigación en Tecnologías Libres (CENDITEL). Mérida, Venezuela.

References

Abadal, E. (2021). Ciencia abierta: un modelo con piezas por encajar. Arbor, 197(799). https://doi.org/10.3989/arbor.2021.799003

Álvarez, J., Chourio, L., Montilla, M., Peña, L., Roca, S. y Vizcarrondo, J. (2016). La Tecnología Libre en los procesos de planificación estratégica ejecutados en la Administración Pública Nacional. Conocimiento Libre y Licenciamiento, 7(13), 54-65. https://convite.cenditel.gob.ve/revistaclic/index.php/revistaclic/article/view/847

Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia abierta y acceso abierto en Iberoamérica. CLACSO - Fundación Carolina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.5293/pm.5293.pdf

Barandiaran, X., Araya, D. y Vila-Viñas, D. (2015). Ciencia: investigación participativa, colaborativa y abierta. En D. Vila-Viñas y X. Barandiaran (Eds.), FLOK Society Buen Conocer. Modelos sostenibles y políticas públicas para una economía social del conocimiento común y abierto en el Ecuador. IAEN-CIESPAL, 65-104. https://book.floksociety.org/wp-content/uploads/2015/06/1_2_-_Ciencia.pdf

Baxter, G. y Sommerville, I. (2011). Socio-technical systems: From design methods to systems engineering. Interacting with Computers, 23(1), 4–17. https://doi.org/10.1016/j.intcom.2010.07.003

Bezjak, S., Clyburne-Sherin, A., Conzett, P., Fernandes, P., Görögh, E., Helbig, K., Kramer, B., Labastida, I., Niemeyer, K., Psomopoulos, F., Ross-Hellauer, T., Schneider, R., Tennant, J., Verbakel, E., Brinken, L. y Heller, L. (2018). Manual de Capacitación sobre Ciencia Abierta. https://book.fosteropenscience.eu/es/

Brown, J. S. y Duguid, P. (1991). Organizational Learning and Communities-of-Practice: Toward a Unified View of Working, Learning, and Innovation. Organization Science, 2(1), 40-57. https://doi.org/10.1287/orsc.2.1.40

CENDITEL. (2016). Proyecto Communitas. Hardware para la Automatización de Procesos Agrícolas. http://communitas.cenditel.gob.ve/

Colmenares, A. (2012). Investigación acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Cruz, J., Guevara, H., Flores, J. y Ledesma, M. (2020). Áreas de conocimiento y fases clave en la gestión de proyectos: consideraciones teóricas. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 680-689. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29063559017

Dalkir, K. (2005). Knowledge management in theory and practice. The MIT Press.

Díaz, D., Moreno, J. y Roca, S. (2013). Desarrollo de hardware libre para la apropiación de tecnología de procesos agrícolas en casas de cultivo. Conocimiento Libre y Licenciamiento, 1(5). https://www.researchgate.net/publication/325576987_Desarrollo_de_hardware_libre_para_la_apropiacion_de_tecnologia_de_procesos_agricolas_en_casas_de_cultivo

Escobar, A. (2016). Autonomía y diseño: La realización de lo comunal. Editorial Universidad del Cauca. https://tintalimon.com.ar/public/t9924e4gnhfdarefj529d4ikr8r8/pdf_978-987-3687-27-3.pdf

Fals-Borda, O. (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Análisis político, (38). https://revistas.unal.edu.co/index.php/anpol/article/view/79283

Fecher, B. y Friesike, S. (2014). Open Science: One Term, Five Schools of Thought. En Bartling, S. y Friesike, S. (Eds.), Opening Science. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-00026-8_2

Feenberg, A. (1999). Questioning Technology. Routledge.

Feenberg, A. (2002). Transforming Technology. A critical theory revisited. Oxford University Press.

Hess, Ch. y Ostrom, E. (2016). Los bienes comunes del conocimiento. Editorial Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/libros/los-bienes-comunes-del-conocimiento

Kemmis, S., McTaggart, R. y Nixon, R. (2014). The Action Research Planner. Springer.

Kemmis, S. (1988). El currículum: va más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

Lafuente, A. (2022). Itinerarios comunes. Laboratorios ciudadanos y cultura experimental. NED Ediciones. https://traficantes.net/libros/itinerarios-comunes

Martínez, S. y Suárez E. (2008). Ciencia y tecnología en sociedad: el cambio tecnológico con miras a una sociedad democrática. Limusa – Universidad Nacional Autónoma de México. https://www.filosoficas.unam.mx/~sfmar/publicaciones/MARTINEZ%20-%20SUAREZ%202008,%20Ciencia%20y%20tecnologia.pdf

Montilla, M., Chourio, L., González, C., Ochoa, A., Roca, S. y Álvarez, J. (2018). La formación en línea como herramienta de apropiación y gestión tecnológica. Memorias de la Sexta Conferencia de Computación, Informática y Sistemas (CoNCISa 2018). Mérida, Venezuela. https://cursos.cenditel.gob.ve/files/2019/01/CoNCISa2018-Cursos-CENDITEL.pdf

Moutinho, J, Fernandes, G. y Rabechini, R. (2023). Knowledge co-creation in project studies: The research context. Project Leadership and Society, 4. https://doi.org/10.1016/j.plas.2023.100090

Ochoa, A., Roca, S., Villasana, D. y Villasana, G. (2016). La revista científica y la apropiación social del conocimiento como bien común. Experiencia de Convite. Revista Conocimiento Libre y Licenciamiento, 7(13). CENDITEL, 91-99. https://www.researchgate.net/publication/330262164_La_revista_cientifica_y_la_apropiacion_social_del_conocimiento_como_bien_comun_Experiencia_de_Convite-Revista_Conocimiento_Libre_y_Licenciamiento

Pérez-Serrano, G. (1998). Investigación cualitativa: retos e interrogantes. La Muralla.

Project Management Institute. (2013). Guía de los fundamentos para la dirección de proyectos (5° Ed.). Project Management Institute.

Real, M. y Schmittinger, F. (2022). A Framework for Experimenting Co-creation in Real-Life Contexts. En Deserti, A., Real, M. y Schmittinger, F. (Ed.), Co-creation for Responsible Research and Innovation. Experimenting with Design Methods and Tools (pp. 11-24). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78733-2

Roca, S. (2023a). Bienes comunes cognitivos y gestión del conocimiento en proyectos de ciencia abierta. Revista Stultifera, 6(2), 287–316. https://doi.org/10.4206/rev.stultifera.2023.v6n2-11

Roca, S. (2023b). Gestión de proyectos de ciencia abierta. Un enfoque sociotécnico. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 13(25). http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a13n25.798

Schlierf, K., Boni, A. y Lozano, F. (2008). La transferencia de tecnología participativa desde la universidad: hacia un cambio tecnológico. En Martínez, M. (Ed.), Aprendizaje servicio y responsabilidad social de las universidades. Octaedro-ICE, 193-218. http://www.ucv.ve/uploads/media/Aps_y_universidad.pdf

Staron, M. (2020). Action Research in Software Engineering. Springer.

Thomas, H. y Fressoli, M. (2009). En búsqueda de una metodología para investigar Tecnologías Sociales. En Dagnino, D. (Org.), Tecnologia social: ferramenta para construir outra sociedade (pp. 113-137). Campinas, SP: Komedi. https://cdt.unb.br/images/CEDES/2010_FERRAMENTA_TEC_SOCIAL_LIVRO.pdf

UNESCO. (2021). Proyecto de recomendación sobre la ciencia abierta. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378841_spa

Downloads

Published

2024-04-26 — Updated on 2024-05-08

Versions

Issue

Section

People Management

How to Cite

Open science projects management. A participatory action research experience. (2024). People and Technology Management Journal, 17(49), 24. https://doi.org/10.35588/spdac595 (Original work published 2024)