Performative archives: montages and remontages in the contemporary documentary of the Southern Cone (Chile, Argentina, Brazil)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5895

Keywords:

Documentaries, Archive, Memory, Performative

Abstract

Starting from the so-called “archival turn”, the article proposes the analysis of contemporary documentaries from the southern cone that suggest new approaches to the problem of the representation of the past. From material poetics to anachronistic remontages, these documentaries are characterized by configuring through their operations new modalities of "remounted archive" cinema, moving from a referential, informative and vertical use to a contingent, fallible and open one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ivan Pablo Pinto Veas, University of Chile

    Iván Pinto Veas is a film critic, researcher and teacher with a PhD in Latin American Studies from the University of Chile. His career stands out for his participation as General Editor of the contemporary film site http://lafuga.cl and as director of the site http://elagentecine.cl dedicated to the critique of billboards, festivals and independent circuit premieres. It is publications include El Cine de Raúl Ruiz. Fantasmas, simulacros y artificios (Uqbar, 2010) with the academic Valeria de los Ríos, La zona Marker (Ediciones Fidocs, 2013) with Ricardo Greene, Suban el volumen. 13 ensayos sobre cine y rock (Ediciones Calabaza del diablo, 2016) with Álvaro García and Ximena Vergara; Estéticas del desajuste. Cine chileno 2020-2020 (Metales Pesados, 2021) with Carolina Urrutia, and the book Visiones laterales. Cine y video experimental 1957-2017 (Metales Pesados, 2018) co-authored with Claudia Aravena. Actually, He is completing a Fondecyt-ANID postdoctoral research project at the Institute of Communication and Image of the University of Chile.

  • Maria Laura Lattanzi Vizzolini, University of Chile

    Assistant Professor in the Department of Arts Theory at the University of Chile. PhD in Philosophy with a major in Aesthetics and Art Theory from the University of Chile, BA in Sociology, University of Buenos Aires. Member of the Corporación Centro de Estudios de Cine laFuga.cl. Author of several articles in national and international books and journals. Her teaching experience and research interests include: art and politics, audiovisual, memory.

References

Amado, Ana María. La imagen justa: cine argentino y política, 1980-2007. Ediciones Colihue SRL, 2009.

Aprea, Gustavo. Documental, testimonios y memoria. Manantial, 2015.

Baron, Jaimie. The archive effect: Found footage and the audiovisual experience of history. Routledge, 2013. DOI: https://doi.org/10.15581/003.27.36555.

Benjamin, Walter. Libro de los pasajes. Akal, 2005.

Bennett, Jane. Materia Vibrante. Una ecología política de las cosas. Caja Negra Editora, 2022.

Bernini, Emilio. “La indeterminación epistémica. Observaciones en torno a Los labios (Santiago Loza/Iván Fund, 2010)”. Cine argentino contemporáneo: visiones y discursos, editores Bernhard Chappuzeau y Christian von Tschilschke, M. Vervuert Verlagsgesellschaft, 2016, pp. 175-186. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878536-010.

Bongers, Wolfgang. Interferencias del archivo: Cortes estéticos y políticos en cine y literatura: Argentina y Chile. Peter Lang International Academic Publishers, 2016.

Bruno, Giulana. “Un archivo de imágenes emotivas”. Afectos, historia y cultura visual. Una aproximación indisciplinada, compiladoras Irene Depetris Chauvin y Natalia Taccetta, Prometeo, 2019, pp. 73-114.

Bruzzi, Stella. New documentary. Routledge, 2006.

Bullot, Érik. “La película performativa”. laFuga, no. 22, 2019, [Fecha de consulta: 2023-02-14] Disponible en: http://2016.lafuga.cl/la-pelicula-performativa/930.

Català Domènech, Josep M. Posdocumental: la condición imaginaria del cine documental. Asociación Shangrila Textos Aparte, 2021.

Cvetkovich, Ann. Un archivo de sentimientos. Ediciones Bellaterra, 2018.

Depetris Chauvin, Irene, y Natalia Taccetta, editoras. Performances afectivas. Teseo Press, 2022. URL: https://www.teseopress.com/performancesafectivas.

Depetris Chauvin, Irene y Natalia Taccetta, compiladoras. Afectos, historia y cultura visual. Una aproximación indisciplinada. Prometeo, 2019.

Depetris Chauvin, Irene. “Mirar, escuchar, tocar: Políticas y poéticas de archivo en Tierra sola (2017) de Tiziana Panizza”; Universidad de Barcelona; 452ºF; 18; 107-129.2018

–––––. Geografías afectivas. Desplazamientos, prácticas espaciales y formas de estar juntos en el cine de Argentina, Chile y Brasil (2002-2017). Latin American Research Commons, 2019. DOI: https://doi.org/10.25154/book3.

Derrida, Jacques. Mal de archivo. Trotta, 1997.

Didi-Huberman, Georges. La imagen superviviente. Historia del Arte y Tiempo de los Fantasmas según Aby Warburg. Abada, 2013.

Farocki, Harun. Desconfiar de las imágenes. Caja Negra, 2013.

Foster, Hal. “El impulso del archivo”. Nimio, 3, 2016, pp. 102-125.

Foucault, Michael. La arqueología del saber. Siglo XXI, 2009.

Guasch, Anna María. “Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar”. Matèria. Revista internacional d'Art, no. 5, 2005, pp. 157-183.

Hirsch, Mariene. La generación de la posmemoria. Escritura y cultura visual después del Holocausto. Carpe Noctem, 2015.

Lazzara, Michael J. Prismas de la memoria: narración y trauma en la transición chilena. Editorial Cuarto Propio, 2007.

–––––. “Familiares de colaboradores y perpetradores en el cine documental chileno: memoria y sujeto implicado”. Atenea (Concepción), no. 521, 2020, pp. 231-248. DOI: https://doi.org/10.29393/At521-16FMJL10016.

Marks, Laura U., and Dana Polan. “The skin of the film”. The Skin of the Film. Duke University Press, 2000.

Nichols, Bill. Blurred boundaries: Questions of meaning in contemporary culture. Indiana University Press, 1994.

–––––. La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Paidós, 1997.

Piedras, Pablo. El cine documental en primera persona. Paidós, 2014.

Pinto Veas, Iván. “Entrevista a Ignacio Agüero”. laFuga, 24, 2020. [Fecha de consulta: 2023-03-13] Disponible en: http://2016.lafuga.cl/ignacio-aguero/993.

Rancière, Jacques. El espectador emancipado. Ediciones Manantial, 2010.

Ramírez Soto, Elizabeth. (Un) veiling bodies: a trajectory of Chilean post-dictatorship documentary. Diss. University of Warwick, 2019. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16km03h.

Renov, Michael. The subject of documentary. Vol. 16. U of Minnesota Press, 2004.

Sánchez-Biosca, Vicente. “Exploración, experiencia y emoción de archivo. A modo de introducción”. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, vol. 2, no. 2, 2015, pp. 220-223. DOI: http://dx.doi.org/10.14591/aniki.v2n2.190.

Soto Calderón, Andrea. La performatividad de las imágenes. Metales Pesados, 2020.

Taccetta, Natalia. “Reescrituras afectivas. Entre archivo, imagen y colección”. Revista Diferencia(s), no. 10, 2020, pp. 89-100.

Taylor, Diana. El archivo y el repertorio: La memoria cultural performática en las Américas. Universidad Alberto Hurtado, 2015.

Traverso, Antonio. “Nostalgia, memory, and politics in Chilean documentaries of return”. Dictatorships in the Hispanic World: Transatlantic and Transnational Perspectives, 2013, pp. 49-78.

Weinrichter, Antonio. “Archivo performativo: orden y caos en el documental de archivo”. No se está quieto: nuevas formas documentales en el audiovisual hispánico, editado por Marta Álvarez, et al., Iberoamericana; Vervuert, 2015, pp. 85-94. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878321-004.

Downloads

Published

2023-06-13

How to Cite

Performative archives: montages and remontages in the contemporary documentary of the Southern Cone (Chile, Argentina, Brazil). (2023). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 27(1), 10-39. https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5895