Stereotypes and emotions: the middle class in the argentine popular press around the twenties

Authors

  • Cintia Mariela Mannocchi Universidad Nacional de General Sarmiento (UNGS) / Centro de Información e Investigación Educativa (CIIE), Buenos Aires, Argentina. https://orcid.org/0009-0006-3994-7092

DOI:

https://doi.org/10.35588/k9yhjq29

Keywords:

middle class, 1920, middle class stereotypes, emotions

Abstract

This article will study the way in which the category “middle class” was extended in the Argentine popular press at the end of the 1910s and beginning of the 1920s. Emphasis will be placed on the relationships between the construction of class identity, the emotions that circulated in the discourses and the social stereotypes that were related to these emotions. Our methodology used, on the one hand, the discursive analysis of articles and reports from popular newspapers and magazines; on the other hand, union magazines, militant magazines, specialized magazines, plays and massive novels to compare and link. The hypothesis to be worked on consists of importance that emotions associated with stereotypical images had in the formation of an early middle class identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamovsky, E. (2009). Historia de la clase media argentina. Apogeo y decadencia de una ilusión, 1919-2003. Planeta.

Adamovsky, E. (2015). Anexo para la séptima edición: Observaciones teóricas y metodológicas a propósito de Historia de la clase media argentina. Apogeo y decadencia de una ilusión, 1919-2003. Planeta.

Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.

Devoto, F. (2006). Nacionalismo, fascismo y tradicionalismo en la Argentina moderna. Una historia. Siglo XXI.

Elias, N. (1993). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica.

Falcón, R., y Monserrat, A. (2000). Estado, empresas, trabajadores y sindicatos. En Nueva Historia Argentina. Tomo VI: Democracia, conflicto social y renovación de ideas (1916-1930). Sudamericana.

Garguin, E. (2009). Los argentinos descendemos de los barcos. Articulación racial de la identidad de clase media en Argentina (1920-1960). En E. Garguin y S. Visacovsky (Eds.), Moralidades, economías e identidades de clase media. Estudios históricos y etnográficos. Antropofagia.

Karush, M. (2013). Cultura de clase: Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Ariel.

Kemper, D. (1978). A social interactional theory of emotions. John Wiley & Sons.

Marimon, M. (2017). The housing question in Buenos Aires, 1900-1925. Reformism, technical imagination, and public opinion in an expanding metropolis (Tesis de Doctorado). Princeton University.

Pérez, I. y Bjerg, M. (2023). Las emociones en la historia del trabajo: posibles abordajes analíticos. Anuario IEHS, 38(2), 281–297. http://hdl.handle.net/11336/218636

Pierini, M. (2004). La Novela Semanal (Buenos Aires, 1917-1927): Un proyecto editorial para la ciudad moderna. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Rivera, J. (1988). El escritor y la industria cultural. Atuel.

Rocchi, F. (1998). Consumir es un placer: La industria y la expansión de la demanda en Buenos Aires a la vuelta del siglo pasado. Desarrollo Económico, 37(148). https://doi.org/10.2307/3467411

Romero, L. A. y Gutiérrez, L. (2007). Sectores populares, cultura y política. Buenos Aires en la entreguerra. Sudamericana.

Rosenwein, B. (2006). Emotional communities in the early Middle Ages. Cornell University Press.

Tossounian, C. (2021). La joven moderna en la Argentina de entreguerras: Género, nación y cultura popular. Prohistoria Ediciones.

Saítta, S. (1998). Regueros de tinta. El diario CRÍTICA en la década de 1920. Sudamericana.

Sarlo, B. (1985). El imperio de los sentimientos. Catálogo Editora.

Scheff, T. (1988). Shame and conformity: The deference–emotion system. American Sociological Review, 53(3), 395–406. https://doi.org/10.2307/2095647

Tajfel, H. y Turner, J. (1986). The social identity theory of intergroup behaviour. En S. Worchel y W. Austin (Eds.), Psychology of intergroup relations. Nelson.

Williams, R. (2000). Marxismo y literatura. Península.

Downloads

Submitted

2024-04-23

Published

2025-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Mannocchi, C. M. (2025). Stereotypes and emotions: the middle class in the argentine popular press around the twenties. Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 29(2), 6-41. https://doi.org/10.35588/k9yhjq29