Contemporary figurations in chilean audiovisual fiction: proposals for a historiography of the future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5888

Keywords:

Audiovisual Fiction, Figuration, Social Revolt, Historiography

Abstract

This paper considers audiovisual fiction in Chilean cinema and television as a historical document from which we can observe and interpret the present. In this sense, four audiovisual fictions (two films and two television series) inspired by current events, in which reality operates as raw material, will be reviewed. The fictions will be Mala junta (2016), Los perros (2017), El reemplazante (2012) and Bala loca (2016). Its analysis will consider not only the themes, but also the ways in which they are put on screen. Finally, these fictions admit and figure the different problems that account for the malaise through which diverse social groups decided to revolt in 2019.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carolina Urrutia Neno, Pontificia Universidad Católica

    Carolina Urrutia Neno holds a PhD in Philosophy, specialising in Aesthetics and Art Theory. She is an associate professor at the School of Audiovisual Creation of the Communications Faculty of the Catholic University of Chile, where she teaches Chilean cinema, Latin American cinema and film theory. She directs the film studies magazine laFuga.cl. She is the author of the book Un cine centrífugo. Ficciones chilenas 2005 a 2010 (Cuarto propio, 2013) and co-author of Bordes de lo real en la ficción. Contemporary Chilean Cinema (Metales pesados, 2020). She is currently working on her research project on contemporary Latin American fiction cinema (Fondecyt 11190709) and has just co-edited the book Estéticas del desajuste. Cine chileno 2010 a 2020 (Santiago, Metales pesados, 2022).

  • Juan Pablo Sánchez Sepúlveda, Universidad Católica de Chile

    Juan Pablo Sánchez Sepúlveda is a PhD candidate in Communication Sciences at the Pontificia Universidad Católica de Chile and holds a Master's degree in Communication Sciences from the same university and in Political Communication from the Universidad de Chile. He has been a fellow of the Centre for the Study of Conflict and Social Cohesion (COES) in the line of research "Geographies of Conflict and Social Cohesion". He is currently participating in the Fondecyt-ANID N°1200108 project "Formación de audiencias ciudadanas: Adolescentes y telenovelas en tiempos de intolerancia" at the University of Chile, and is a collaborator in the international research project of the Laboratory for Memory Research and Digital Methods (GUMELAB) entitled "Transmisión de la historia a través de los medios de entretenimiento en América Latina" at the Institute of Latin American Studies of the Free University of Berlin.

References

Agamben, Giorgio. Desnudez. Adriana Hidalgo, 2011.

Aguilar, Gonzalo. Otros mundos: un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Santiago Arcos, 2010.

Aljuri Pimiento, Juan Camilo. “Una analogía sobre el tiempo: entre historiografía e historiofotía, Octubre y Koyaanisqatsi”. Historia Crítica, no. 31, 2006, pp. 173-185. DOI: https://doi.org/10.7440/histcrit31.2006.07.

Alvira, Pablo. “El cine como fuente para la investigación histórica. Orígenes, actualidad y perspectivas”. Revista Digital de la Escuela de Historia, vol. 3, no. 4, 2011, pp. 135-152. DOI: https://doi.org/10.35305/rp.v3i4.124.

Antezana, Lorena, et al. “Nostalgia por un Chile que no fue. El caso de la serie Ramona”. Series-International Journal of TV Serial Narratives, vol. 6, no. 2, 2021, pp. 9-22. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/12912.

Araujo, Kathya, editora. Hilos tensados. Para leer el Octubre Chileno. Ediciones Usach, Santiago, 2019.

Aumont, Jacques. Límites de la ficción. Consideraciones actuales sobre el estado del cine. Shangrila, 2016.

–––––. “El cine, un arte de aparición”. laFuga, 23 de noviembre de 2020, http://2016.lafuga.cl/el-cine-un-arte-de-aparicion/984.

Bossay, Claudia. “Representaciones de pasados conflictivos: aspectos teóricos de la memoria e historiofotía en filmes chilenos que representan la Unidad Popular y la dictadura militar (1970-1988) a fines de los gobiernos de la Concertación en el cambio de siglo”. XIV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles: congreso internacional, Universidade de Santiago de Compostela, Centro Interdisciplinario de Estudios Americanistas Gumersindo Busto; Consejo Español de Estudios Iberoamericanos, 2010, pp. 1653-1673, https://shs.hal.science/halshs-00531264.

–––––. “Las Quintralas audiovisuales, Melodrama, época, romance y el diablo”. Cuadernos Del Centro De Estudios De Diseño Y Comunicación, 95, 2021, pp. 25-37. DOI: https://doi.org/10.18682/cdc.vi95.3906.

–––––. “Machuca”. Campo contra campo, (s.f.), https://campocontracampo.cl/peliculas/22

Burucúa, José Emilio y Nicolás Kwiatkowski. “Cómo sucedieron las cosas”. Representar masacres y genocidios, Katz Editores, 2014.

Cabello, Cristián. “Cuando la ficción anticipa la realidad. Ficción televisiva en Chile (2012-2018)”. Series-International Journal of TV Serial Narratives, vol. 7, no. 2, 2021, pp. 61-72. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2421-454X/13316.

Cossalter, Javier. “Dilemas de representación en la imagen fílmica: la construcción de la memoria en tres cortometrajes pertenecientes al proyecto “25 miradas–200 minutos””. Imagofagia: revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, no. 8, 2013, pp. 1-19.

Deleuze, Gilles. La imagen tiempo: estudios sobre cine 2. Paidós, 2005.

Didi Huberman, George. Sublevaciones. Editorial Edutref, 2016.

Di Paola, Esteban. “Crítica de la representación estética: realismos y nuevo cine argentino”. Imagofagia: revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual, no.1, 2010, pp. 1-27, http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/799.

Durán, Cristóbal. “La actualidad, ese ínfimo duelo”. ¿Qué es lo contemporáneo? Actualidad, tiempo histórico, utopías del presente, editor Miguel Valderrama, Ediciones Universidad Finis Terrae, 2011, pp. 25-49.

Kratje, Julia y Agustina Pérez Rial. “Aproximaciones teóricas a la noción de figuración en el cine”. III Jornadas Debates Actuales de la Teoría Política Contemporánea. Universidad de Buenos Aires, 2012, pp. 1-14.

Laguarda, Paula Inés. “El cine como fuente y escritura de la historia”. Anuario Nueva Época, vol. 8, no. 8, 2006, pp. 109-119, https://repo.unlpam.edu.ar/handle/unlpam/4815.

Mateos-Pérez, Javier y Gloria Ochoa Sotomayor. “El fenómeno de las series de televisión chilena en el siglo XXI: nuevas narrativas al servicio de la historia reciente”. Nuevos escenarios de la comunicación: retos y convergencias, editor Marco López Paredes, Centro de Publicaciones PUCE, 2018, pp. 117-143.

Montaño, Eugenia Allier. “Balance de la historia del tiempo presente. Creación y consolidación de un campo historiográfico”. Revista de Estudios Sociales, no. 65, 2018, pp. 100-112.DOI: https://doi.org/10.7440/res65.2018.09.

Mujica, Constanza. “La telenovela de época chilena: entre la metáfora y el trauma”. Cuadernos.info, no. 21, 2007, pp. 20-33. DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.21.102.

Pinto, Iván y Carolina Urrutia Neno. Estéticas del desajuste. Cine chileno 2010-2020. Metales pesados, 2022.

Ramírez Soto, Elizabeth. (Un)veiling Bodies: A Trajectory of Chilean Post-Dictatorship Documentary. Legenda, 2019. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv16km03h.

Rancière, Jacques. “Política de la ficción”. Revista de la Academia, no. 18, 2014, pp- 25-36.

–––––. Los bordes de la ficción. Edhasa, 2019.

Rivera García, Antonio. La crueldad de las imágenes. Escolar y Mayo, 2022.

Rojas, Sergio. “Lo contemporáneo: el pasado que (aún) no pasa”. ¿Qué es lo contemporáneo? Actualidad, tiempo histórico, utopías del presente, editor Miguel Valderrama, Ediciones Universidad Finis Terrae, 2011, pp. 51-104.

Rosenstone, Robert A. El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la historia. Editorial Ariel, 1997.

–––––. Cine y visualidad. Historización de la imagen contemporánea. Ediciones Universidad Finis Terrae, 2013.

Saer, Juan José. El concepto de ficción. Seix Barral, 2014.

Salinas, Claudio y Hans Stange, editores. La mirada obediente. Historia nacional en el cine chileno. Editorial Universitaria, 2017.

Salinas, Claudio, et al. “Apuntes para la discusión de la relación cine-historia en la cinematografía chilena de ficción”. Revista Austral de Ciencias Sociales, no. 25, 2013, pp. 115-127. DOI: https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2013.n25-06.

Sánchez Sepúlveda, Juan Pablo. Contexto e inmunización: La representación de la violencia estructural en la ficción televisiva Los archivos del Cardenal (2011-2014). Tesis de Magíster, Universidad de Chile, 2018. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/153425.

Santa Cruz, Eduardo. “La producción mediática de la Guerra del Pacífico (del folletín a las series televisivas)”. Revista Mapocho, no. 83, 2018, pp. 178-211.

Santa Cruz, Eduardo y Claudia Lagos Lira. “La producción mediática de "Los pobres de la ciudad": el caso de la serie televisiva Ramona”. Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, vol. 25, no. 2, 2021, pp. 43-66. DOI: https://doi.org/10.35588/rhsm.v25i2.4904.

Silva Moreno, Rocío. “Ficción y transformaciones de la memoria histórica en NO de Pablo Larraín”. Comunicación y Medios, vol. 28, no. 39, 2019, pp. 174-185. DOI: https://doi.org/10.5354/0719-1529.2019.52879.

Stange-Marcus, Hans, et al. “¿Géneros o estrategias? Discursos históricos y cinematográficos en el cine chileno de ficción”. Aisthesis, no. 63, 2018, pp. 9-25. DOI: https://doi.org/10.7764/aisth.63.1.

Taccetta, N. “Historiofotía y cine posmoderno. Aproximaciones al modernismo de Berlín Alexanderplatz”. Escritura e imagen, vol. 11, 2015, pp. 9-31. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESIM.2015.v11.50963.

Thayer, Willy. “Para un concepto heterocrónico de lo contemporáneo”. ¿Qué es lo contemporáneo? Actualidad, tiempo histórico, utopías del presente, editor Miguel Valderrama, Ediciones Universidad Finis Terrae, 2011, pp. 13-24.

Traversa, Óscar. Figuraciones del cuerpo en la prensa 1918-1940. Semiótica de una construcción discursiva. Tesis doctoral, Universidad de Buenos Aires, 1991. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1524.

Urrutia Neno, Carolina y Ana Fernández. Bordes de lo real en la ficción: cine chileno contemporáneo. Metales pesados, 2020. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1c5cxbz.

White, Hayden. Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Prometeo Libros, 2010.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Contemporary figurations in chilean audiovisual fiction: proposals for a historiography of the future. (2023). Revista De Historia Social Y De Las Mentalidades, 27(1), 40-67. https://doi.org/10.35588/rhsm.v27i1.5888