SILENCE, THAT NOISE WILL SPEAK! Writing and body from a reading to Val Flores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/estudav.v0i36.5648

Keywords:

writing, Valeria Flores, chonguitas, experience, body

Abstract

This article aims to inquire and reflect on writing recognizing their ability to validate and make the experience visible. The proposed conceptual framework responds mainly to a bibliographic review limited to the theoretical-scriptural work of Val Flores. In the first instance, this article rehearses the relationship between writing and certain figures that, in our opinion, contribute to the understanding of the scriptural process; Frankenstein, as a metaphor for a desire for rationality-uniqueness, and, the Trojan horse as dispossession in the exercise of scriptural. In a second instance, we propose the notion of writing against herself, present in the work of Val Flores as a writing key that allows to expand and dislocate the margins of mobility and organization of experiences, and that, we believe, is strongly manifested in the “Chonguitas project. Masculinities of girls”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castillo, A. (2007). Julieta Kirkwood. Políticas del nombre propio. Santiago de Chile, Palinodia.

Flores, V. (2018). “Febriles alquimias del cuerpo. Una poética excrementicia”. Pléyade 22: 45-60. DOI https://doi.org/10.4067/s0719-36962018000200045

____. (2016). “La intimidad del procedimiento. Escritura, lesbiana, sur como práctica de sí”. Babedec 6(11): 230-249.

____. (2014). Desmontar la lengua del mandato criar la lengua del desacato. Diálogo transfornterizo con Tomás Murgas y Jorge Díaz Fuentes. Santiago de Chile, CUDS.

____. (2013). Interruqciones. Ensayos de poética activista. Neuquén, La Mondonga Dark.

____. (2009). “Escribir contra sí misma: una micro-tecnología de subjetivación política”. En I Coloquio Latinoamericano sobre Pensamiento y praxis feminista. Buenos Aires, Grupo Latinoamericano de Estudio Formación y Acción en Sexualidad, Género y Cultura (GLEFAS) y el Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género (IIEGE), Universidad de Buenos Aires: 1-22.

Halberstam, J. (2018). El arte queer del fracaso. Barcelona, EGALES.

Haraway, D. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid, Cátedra.

Lacombe, A. (2006). “Para hombre ya estoy yo”. Masculinidades y socialización lésbica en un bar del centro de Río de Janeiro. Buenos Aires, Antropofagia.

Pizarnik, A. (2001). Poesía completa (1955-1972). Barcelona, Lumen.

Prado, N. (2003). Tecnologías de la crítica. Entre Walter Benjamin y Gilles Deleuze. Santiago de Chile, Metales Pesados.

Thayer, W. (2010). Tecnologías de la crítica. Entre Walter Benjamin y Gilles Deleuze. Santiago de Chile, Metales Pesados.

Trebisacce, C. (2016). “Una historia crítica del concepto de experiencia de la epistemología feminista”. Cinta moebio 57: 285-295.

Tron, F. y Flores, V. (2013). Chonguitas: masculinidades de niñas. Neuquén, La Mondonga Dark.

____. (2012). “Proyecto Chonguitas”. Potencia tortillera. En http://potenciatortillera.blogspot.com/2012/08/fabi-tron-y-valeria-flores.html (consultado 06/06/2022).

Wittig, M. (2006). El pensamiento heterosexual y otros ensayo. Barcelona, EGALES.

Downloads

Published

2022-08-02

Issue

Section

Miscellaneous Articles

How to Cite

SILENCE, THAT NOISE WILL SPEAK! Writing and body from a reading to Val Flores (A. Elgueda , Trans.). (2022). Estudios Avanzados, 36. https://doi.org/10.35588/estudav.v0i36.5648

Similar Articles

11-20 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.