Body and Territory: the Role of Photography in Chile (1843-1930)

Authors

  • Lorena Antezana Barrios Universidad de Chile
  • Ricardo Ramírez Vallejos University of Sussex

DOI:

https://doi.org/10.35588/ryz9n715

Keywords:

Photography, Chilean oligarchy, State

Abstract

After its arrival in Chile in 1843, photography was actively used by the elite, producing numerous personal and family portraits and representations of the national territory. Through the analysis of these images, it is argued that photography contributed to the elite’s strengthening, legitimising its privileged status within the Chilean society. Through that, it gave meaning to the Chilean State, fortifying its identity as an independent nation. With photographies, body and territory are 1) spatially placed and administered, through the embellishment and opulence of cities, houses, sets, and costumes; and 2) temporally, via references to the tradition and the consolidation of a horizon of progress that is beneficial to all, but let only by some.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andermann, J. (2000). Pintura y nacionalidad, fotografía y nación. Revista Nueva Sociedad. N°170, 1-7.

Antezana, L. (2012). Imágenes de la ciudad, ayer y hoy: La disputa por el control de un territorio. Documento de Trabajo Nº 17. Buenos Aires. Colección Red de Postgrados en Ciencias Sociales - CLACSO.

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Barcelona. Paidós.

Barros, L. y Vergara, X. (1978). El modo de ser aristocrático. Santiago. Ediciones Aconcagua.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós.

Collier, S. (2005). La construcción de una República. 1830-1865: política e ideas. Santiago. Ediciones de la Universidad Católica de Chile.

Correa, R. (2011). Imagen y control social. Manifiesto por una mirada insurgente. Barcelona. Icaria.

De Lauretis, T. (1996). La tecnología del género. Revista Mora. Nº2, 6-34.

De Ramón, A. (2000). Santiago de Chile: historia de una sociedad urbana. Santiago. Sudamericana.

Dubois, P. (1994). El acto fotográfico: representación a recepción. Barcelona. Paidós.

Freedberg, D. (2010) El poder de las imágenes. Madrid. Cátedra.

Freund, G. (1993). La fotografía como documento social. Barcelona. Gustavo Gili.

Godoy, L., Hutchison, E., Rosemblatt, K. y Zárate, M. (1995). “Introducción”. En Godoy, L., Hutchison, E., Rosemblatt, K. y Zárate, M. (Eds), Disciplina y desacato: construcción de identidad en Chile, siglos XIX y XX. Santiago. SUR-CEDEM.

Guzmán, J. (1996). “Ejes de lo femenino/masculino y de lo blanco/no blanco”. En Acuña, M. y Montecinos, S. (Eds), Diálogos sobre el género masculino en Chile. Santiago. Ediciones de la Universidad de Chile.

Hall, S. (1996). “¿Quién necesita identidad?”. En Hall, S. y du Gay, P. (Eds), Cuestiones de identidad cultural. Buenos Aires: Amorrortu.

Núñez, L. (2010). “La aceptación de la diversidad cultural o el difícil arte de escuchar”. En Chihuailaf, E., Jocelyn-Holt, A., Martinic, M., Montecino, S., Salazar, G. y Núñez, L. (Eds), La construcción cultural de Chile. Santiago. Ediciones Cultura - Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.

Ortner, S. y Whitehead, H. (1996). “Indagaciones acerca de los significados sexuales”. En Lamas, M. (Ed), El género: construcción cultural de la diferencia sexual. Ciudad de México PUEG.

Rodríguez, H. (2001). Fotógrafos en Chile durante el siglo XIX. Santiago: Centro Nacional del Patrimonio Fotográfico.

Romero, J. L. (2001). Latinoamérica: las ciudades y las ideas. Buenos Aires. Siglo XXI.

Salinas, M. (2005). “Comida, música y humor. La desbordada vida popular”. En Sagredo, R. y Gazmuri, C. (Eds), Historia de la vida privada en Chile. El Chile moderno: de 1845 a 1925. Santiago. Taurus.

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Ciudad de México. Alfaguara.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación. Barcelona. Gustavo Gili.

Vicuña, M. (2010). La belle époque chilena. Santiago. Sudamericana.

Downloads

Submitted

2019-01-15

Published

2018-12-28

How to Cite

Antezana Barrios, L., & Ramírez Vallejos, R. (2018). Body and Territory: the Role of Photography in Chile (1843-1930). Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 10, 79-99. https://doi.org/10.35588/ryz9n715