Pending challenges for dissemination in the field of inclusive university education in Chile
DOI:
https://doi.org/10.35588/rp.v6i16.5357Keywords:
learning barriers, dissemination, disability, inclusive cultureAbstract
The purpose of this article is to show an experience of the Faculty of Health Sciences of the Universidad de Atacama in which strategies were proposed to reduce the learning barriers faced by students with disabilities. From a methodological work based on the principle of action research, both the production of knowledge and the promotion of changes in practice related to inclusive culture were worked simultaneously. Specifically, different methods of information production and transformation were used, including surveys and interviews. The results showed that academics have a deficient preparation in inclusive education issues, and that they do not have access to timely and current information on this subject at the institutional level. The importance of access to accurate scientific information by the community and the role of knowledge dissemination in this scenario are discussed.
Downloads
References
Booth, T., Ainscow, M., Black-Hawkins, K., Vaughan, M. y Shaw, L. (2002). Índice De Inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Castellano, B. (1999). Perspectivas contemporáneas en torno al aprendizaje [Archivo PDF]. file:///C:/Users/Yuli/Downloads/Perspectivas%20contempor%C3%A1neas%20en%20torno%20al%20aprendizaje.pdf
Decreto 201 de 2008. [con fuerza Ley]. Por medio del cual se promulga la Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y su Protocolo Facultativo. 17 de septiembre de 2008. D.O. N°.39.166.
Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional, (2018). Informe Técnico Proceso de Admisión. Chile. https://demre.cl/estadisticas/documentos/informes/2018-informetecnico-psu.pdf
Elliot, J (1990). La investigación- acción en educación. Madrid: Ediciones Morata S.A.
Ley 20.422 de 2010. Establece normas sobre igualdad de oportunidades e inclusión social de personas con discapacidad. 10 de febrero de 2010. D.O. No 39.583.
Ley 20.069 de 2012. Establece medidas contra la discriminacion . 24 julio 2012. D.O. No 40.319.
Ley 21.091 de 2010. Sobre Educación Superior. 29 mayo 2010. D.O. No 42.068.
Museo Picasso Málaga. 24 de noviembre de 2014. Angél Pérez. La inclusión en la escuela. [https://www.youtube.com/watch?v=VXoUUtsNQqs]
Olmos, A., Romo, M. y Arias, L. (2016). Reflexiones Docentes sobre inclusión educativa. Relatos de experiencia pedagógica sobre la diversidad universitaria. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1). <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782016000100012&lng=es&nrm=iso>.ISSN 0718-5480. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782016000100012.
Organización de las Naciones Unidas, Asamblea General (13 de diciembre 2006). Protocolo facultativo de la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.un.org/development...rsonas-con-discapacidad-2.html
UNESCO, (1994). Declaración de Salamanca y Marco de Acción sobre Necesidades Educativas Especiales. Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: ACCESO y CALIDAD. Salamanca, España: UNESCO
UNESCO, (2015). Agenda 2030. Declaración de Incheon. https://es.unesco.org/
Universidad de Atacama. (2004). Reglamento General de Estudio. www.uda.cl
Universidad de Atacama. (2006). Modelo Educativo. https://uda.cl/
Universidad de Atacama. (2015). Plan de desarrollo estratégico. https://uda.cl/
Downloads
Submitted
2022-01-14Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Héctor Mellado López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







