New Digital Audiences. From Mediations to Swarms

Authors

  • Álvaro Cuadra Universidad Central del Ecuador, Quito, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5615

Keywords:

Consumers, Users, Digital Swarms, Info

Abstract

This article is a theoretical reflection from the Latin American tradition in communication studies that aims to explore the epistemological limits and the political scope that the emergence of new digital audiences implies. From our perspective, the socio-cultural look in the wake of the Frankfurt School deserves be reviewed in the light of profound technological advances. Currently, digital audiences appear as hybrid subjects, born from the conjunction of a Consumer Society and an Information Society. These new subjects, "user-consumers" inhabit the RSO, online Social Networks, constituting unstable, ephemeral, emotional, depoliticized "swarms".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benjamín, Walter. (1973)La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica in Discursos Interrumpidos I. Madrid. Taurus Ediciones. : 17 – 59.

Bourdieu, P. (1967) “Postface” in Panofsky, Architecture gothique et pensée scolastique. Paris. Minuit. 1967.

Cuadra, Álvaro. (2019) El Príncipe Posmoderno. Quito. Ciespal.

Habermas, J. (1986) Historia y crítica de la opinión publica. México. Gustavo Gili.

Han Byung Chul. (2014) En el enjambre. Barcelona.Herder.

Lash, S. (2005) Crítica de la Información. Buenos Aires. Amorrortu Editores.

Lipovetsky, G. (1990) La era del vacío. Barcelona. Anagrama. 1990.

Martin Barbero J. (1991) De los medios a las mediaciones. México. Ediciones G. Gili (1º ed. 1987).

MATTELART, Armand: La comunicación masiva en procesos de liberación. Edit. Siglo XXI, Buenos Aires, 1974.

Orozco G. (2011) La condición comunicacional contemporánea. Desafios latinoamericanos de la investigación de las interacciones en la sociedad red in Jacks N. (Ed.) Análisis de recepción en América Latina. Quito. CIESPAL

Ortiz, Renato. (2017) bbCaminos de la mediación in De los medios a las mediaciones de Jesús Martín Barbero, 30 años después. Miquel de Moragas, José Luis Terrón y Omar Rincón (editores) InCom-UAB Publicacions, 14. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona.

Santa Cruz A., Eduardo, (1992)“Estudios de Comunicación en América Latina y Chile: Acerca de Causas y Azares”, Santiago de Chile, Universidad de Arte y Ciencias Sociales, ARCIS.

Stiegler, B. (2012) Le bien le plus précieux à l’époque des sociotechnologies in Réseaux sociaux. Paris. Fyp éditions.

Stiegler, Bernard. (2013) De la misère symbolique. Paris. Éditions Galilée.

Downloads

Submitted

2022-07-20

Published

2022-07-20

How to Cite

Cuadra, Álvaro. (2022). New Digital Audiences. From Mediations to Swarms. Re-Presentaciones: Periodismo, comunicación Y Sociedad, 17, 137-149. https://doi.org/10.35588/rp.v0i17.5615