Social impact and feedback to teaching through participatory dialogues: the case of the collaborative tables of the programs of Community Engagement of the Universidad Bernardo O'Higgins, Chile.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35588/rutvol2n1.03

Keywords:

Vinculación con el medio, retroalimentación, Entornos relevantes, Diálogo participativo, Programas colaborativos

Abstract

The Community Engagement seeks to connect academic learning with the social reality significantly, allowing the development of university teaching and academia in the environment. The Universidad Bernardo O'Higgins implements systematic interaction programs in the territories that conclude in a device called Collaborative Tables, which brings together students, teachers, community partners and officials, allowing feedback between academia and society. The objective of this qualitative study, with a phenomenological design, was to identify the bidirectional contributions of these programs, analyzing the relationship between both sectors and the feedback to teaching. The analysis of the discourses of 228 participants, obtained through focus groups, revealed that authentic and situated learning methodologies favor student empowerment and the development of 21st century skills. Trust building and sustainable development of actions were also highlighted. As a result, it is observed that these experiences improve university teaching by incorporating new pedagogical strategies, subject products reinforcing learning outcomes. In conclusion, spaces for social dialogue between territories and universities enrich higher education, promoting the exchange of knowledge and strengthening teaching through continuous collaboration.

References

Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Revista Crítica, 972, 49-56. https://roserbatlle.net/wp-content/uploads/2011/04/de-que-hablamos-cuando- hablamos-de-aps.pdf

Braun, V., y Clarke, V. (2006). Utilizando análisis temático en psicología. Investigación Cualitativa en Psicología, 3(2),77-101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

CNA-Chile (2016). Guía para la Autoevaluación Interna Acreditación Institucional Universidades. https://www.cnachile.cl/SiteAssets/Lists/Acreditacion%20Institucional/AllItems/Gui%CC%81a%20para%20la%20autoevaluacio%CC%81n%20interna%20Universidades.pdf

Colmenares, A. (2012). Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. ISSN: 2215-8421. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.

Dougnac, P. (2016). Una revisión del concepto anglosajón public engagement y su equivalencia funcional a los de extensión y vinculación con el medio. Pensamiento Educativo, 53(2), 1–19. https://doi.org/10.7764/PEL.53.1.2016.11

Federman, J. F. M., Quintero, J. y Munévar, R. A. (2002). Experiencias en investigación‐acción‐reflexión con educadores en proceso de formación en Colombia. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 51–69. http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenido-munevar.html

Freire, P. (1992). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido (Edición de 2022). Clave Intelectual.

Fleet, N., Victorero, P., Lagos, F., Montiel, B. y Cutipa, J. (2017). Midiendo la vinculación de las instituciones de Educación Superior con el medio y su impacto. Estudio de las mejores prácticas en el mundo y desarrollo de instrumento piloto para instituciones chilenas. (Vol. N°6). Comisión Nacional de Acreditación. Serie Cuadernos de Investigación en Aseguramiento de la Calidad. Recuperado de: https://www.cnachile.cl/Biblioteca%20Documentos%20de%20Interes/Cuaderno_Fleet.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6° ed.). McGraw Hill. Hirmas, C. y Cortés, R. (2015). Estado del arte Investigaciones sobre formación práctica en Chile: tensiones y desafíos. Ediciones OEI. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_investigacion_pdf/1826.pdf

Ibáñez, R. y Vásquez, L. (2022). Experiencia de Vinculación con el Medio, el Aprendizaje y Servicio como una alianza colaborativa en la formación inicial docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación REXE , 21(47), 149-168. Recuperado de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-51622022000300149

Ley General de Educación N°20.370 (2010). Establece la Ley General de Educación. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1006043

Ley de Educación Superior Chilena. N°21.091 (2018). Sobre Educación Superior. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1118991

Ley Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior Chilena N° 20.129 (2006). Establece un Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=255323

Loustaunau, G. y Rivero, A. (2016). Desafíos de la curricularización de la extensión universitaria. Revista Masquedós, 1(1), 37–45. https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/4

Mooney, L. y Edwards, B. (2001). Experiential Learning in Sociology: Service Learning and Other Community-Based Learning Initiatives. Teaching Sociology, 29(2), 181-194. https://doi.org/10.2307/131871

Montero, M. (2004). Introducción a la psicología comunitaria: desarrollo, conceptos y procesos. Paidós. Muñoz, C. y Herrera, R. (Eds.). (2023). Vinculación con el Medio Universitaria: Estado del Arte y Reflexiones en Contexto. Universidad de Concepción. Editorial UDEC.

Muñoz, J., Quintero, J. y Munévar, R. (2002). Experiencias en investigación acción-reflexión con educadores en proceso de formación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenido-munevar.html

Music, J. y Venegas, J. (2020). Vinculación con el Medio: ampliando la mirada. Aequalis. Recuperado de https://aequalis.cl/works/vinculacion-con-el-medio-ampliando-la-mirada/

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2018). Vinculación con el medio en las universidades estatales chilenas: Informe final. Recuperado de https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/18851?show=full

Reilly, C. y Reeves, T. C. (2022). Refining active learning design principles through design-based research. Active Learning in Higher Education, 25(1), 81-100. https://doi.org/10.1177/14697874221096140

Ryynänen, S. y Nivala, E. (2017). Empowerment or emancipation? Interpretations from Finland and beyond. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 30, 35-49. https://doi.org/10.7179/psri_2017.30.03

Sampieri, R. H., Collado, C. F. y Lucio, M. P. B. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

Suárez, M. (2002). Algunas reflexiones sobre la investigación-acción colaboradora en la educación. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 40-56. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen1/REEC_1_1_3.pdf

Unesco (1998). Educación Superior y sociedad. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y Acción. Educación Superior y Sociedad, 9(2), 97- 113. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa

Von Baer, H. (2009). Vinculación con el medio. ¿Función subalterna y esencial de la universidad? En Arata, A. y Rodríguez-Ponce, E. (ed.) Desafíos y Ediciones CNA-Chile. Comisión Nacional de Acreditación. https://www.cnachile.cl/Biblioteca%20Documentos%20de%20Interes/Desafios-y-Perspectivas.pdf

Downloads

Submitted

2025-02-11

Published

2025-10-16

Issue

Section

Artículos